Ir. Lely Lyceum

De oudste school van Amsterdam

We zijn niet zomaar een school. Het Ir. Lely Lyceum is een moderne school met een sterke traditie. Opgericht in 1865 als de Eerste HBS en daarmee de oudste school voor voortgezet onderwijs in Amsterdam. In 1963 werd de Eerste HBS omgevormd tot een Lyceum en kreeg het de naam van oud-leerling ingenieur Cornelis Lely.

De school was meer dan honderd jaar gevestigd aan de Keizersgracht in het centrum van Amsterdam. In 1980 verhuisde het Lely naar Amsterdam-Zuidoost en kreeg de naam Scholengemeenschap Reigersbos. In 2018 is de naam Ir. Lely Lyceum heringevoerd.

Bij de verhuizing naar het nieuwe gebouw kwam ook de schitterende collectie van geconserveerde dieren en andere organismen en apparaten mee: slangen en inktvissen op sterk water, schedels van sabeltandtijgers, fossiele anemonen, een stoommachine etcetera. Enkele leerlingen hebben zich verdiept in deze preparaten. Neem hier een kijkje in de Lely Objectencollectie.

Openbare school

Het Ir. Lely Lyceum is een scholengemeenschap voor openbaar voortgezet onderwijs. Dat betekent dat alle leerlingen, ongeacht hun culturele achtergrond of geloof, van harte welkom zijn bij ons.

In het schooljaar 2023-2024 zitten er 1.150 leerlingen op onze school. Gemiddeld zitten er 24 leerlingen in een klas. Prettig voor leerling én docent.

Amsterdam Zuidoost: een modern stadsdeel

Het Ir. Lely Lyceum bevindt zich in Amsterdam Zuidoost, een van de meest bruisende stadsdelen van Amsterdam. Creatief, vooruitstrevend en kleurrijk. Dat uit zich in de aanwezigheid van een bloeiend bedrijfsleven, toonaangevende wetenschappelijke instituten en talloze centra op het gebied van kunst, media en design. Allemaal bij ons om de hoek. Het Lely heeft uitstekende contacten met deze bedrijven en instellingen. Als leerling profiteer je van dit netwerk, bijvoorbeeld bij projecten, gastlessen, sollicitatietrainingen, theater- en bedrijfsbezoeken.

De fietspaden naar onze school zijn helemaal opgeknapt. Wel zo veilig!

Het Ir. Lely Lyceum bevindt zich in een fraaie groene wijk, rustig gelegen en goed te bereiken. Onze leerlingen worden met zogenaamde ‘placemaking’ sessies actief betrokken bij de inrichting van de openbare ruimte. Zo zijn de fietspaden naar onze school pas helemaal opgeknapt. Wel zo veilig!

Een ruim schoolgebouw

Elke dag kunnen leerlingen terecht in het Informatie Studie Centrum (ISC), een grote, ruime en lichte studieruimte met computerwerkplekken, waar ze zelfstandig kunnen werken. Er staan computers, een printer en een kopieerapparaat. Er is altijd een medewerker aanwezig waar leerlingen bij terecht kunnen voor vragen.

Uiteraard beschikt de school ook over 2 sportzalen, waarin de meest moderne sporttoestellen gebruikt worden. Er is zelfs een klimmuur in een van de sportzalen! Ook kan er door leerlingen buiten gesport worden op het sportplein naast de school.

Natuurlijk is er in onze school een grote kantine met veel gezellige hoekjes én gezonde lunches.

Gezonde school

Het Ir. Lely Lyceum bezit het landelijke vignet Gezonde School. Dat is een erkenning voor scholen die structureel werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen en medewerkers. En dat doen wij!

Zo zorgen we voor:

• actieve en gezonde acties voor leerlingen
  • een veilige schoolomgeving
  • een fris klimaat (we beschikken over het modernste luchtventilatie systeem dat op de markt is, waardoor er geen muffe lokalen zijn; bovendien voldoen wij hiermee aan de strengste eisen zoals die tijdens de corona crisis gesteld zijn aan schoolgebouwen).

En stimuleren we:

• sport en bewegen
  • persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen.

Alles voor een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.