Technasium

Technologie en design voorop

Ontwerp een systeem om regenwater op te vangen in een stadspark, waarmee in droge tijden het groen bewaterd kan worden. Bedenk een oplossing voor het afvalprobleem in het recreatiegebied rondom de Gaasperplas. Programmeer een robot zodat deze ingezet kan worden om ouderen in Zuidoost uit een sociaal isolement te halen. Wat deze opdrachten gemeen hebben? Ze zijn geknipt voor technisch talent. Talent dat bij ons zijn kans krijgt op het Technasium.

Op het Technasium draait alles om technologie en design. Het is de ideale onderwijsvorm voor jongeren die creatief, nieuwsgierig, inventief en ondernemend zijn. Samenwerken en in projecten werken is op het Technasium dagelijkse kost. Communiceren en plannen zijn daarbij belangrijk.

Op het Ir. Lely Lyceum willen we iedereen de kans geven om zijn of haar creativiteit verder te ontplooien. Daarom bieden wij voor elk onderwijsniveau – mavo, havo, vwo – het Technasium aan, vanaf het eerste leerjaar tot en met het examen!

Wat is het Technasium?

Het Technasium is een speciale onderwijsvorm waarbij onderzoeken en ontwerpen centraal staat. Leerlingen werken veel in teamverband in projecten. Ze gaan aan de slag met actuele bètatechnische opdrachten uit de praktijk. De opdrachten komen uit de volgende richtingen:

• Mens en gezondheid
  • Energie, water en veiligheid
  • Hi-tech en science
  • Digitaal, media en entertainment
  • Ontwerp, productie en wereldhandel
  • Wonen, werken en verkeer

Technasium op mavo-niveau

Voor de mavo-leerling die graag samenwerkt, creatief is, durft te presenteren, niet bang is voor een uitdaging en wil onderzoeken, is er het vak Bètadesign. Dit is de mavo-variant van het Technasium op vwo en havo. Mavo-leerlingen gaan tijdens het vak Technologie & Toepassing aan de slag met echte problemen uit het bedrijfsleven. Leerlingen bedenken in groepjes een oplossing en maken dit zichtbaar door middel van een maquette of prototype. Ze presenteren hun oplossing aan het bedrijf.

Technasium op havo- en vwo-niveau

Leerlingen van de havo en het vwo volgen op het Technasium het vak Onderzoeken en Ontwerpen. Ze werken aan opdrachten die bedoeld zijn om veel wetenschappelijke vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen gaan aan de slag met échte opdrachten van bedrijven. Ze onderzoeken in groepjes naar bruikbare informatie en testen diverse mogelijkheden uit. Samen maken ze een visueel ontwerp en zorgen voor een presentatie van de oplossing.

Tijdens het Technasium ontwikkelen leerlingen zich op het gebied van:

• onderzoeken
  • samenwerken
  • plannen
  • ontwerpen
  • presenteren

Het Technasium sluiten havo- en vwo-leerlingen af met een meesterproef waarbij ze laten zien wat zij kunnen. Naast het vwo- of havo-diploma ontvangen de leerlingen dan het extra Technasiumcertificaat.

Technasium: voor jongeren die creatief, inventief en ondernemend zijn

Waarom zoveel aandacht voor technologie?

Nederland wil een vooraanstaande plaats innemen in de kenniseconomie. Dat lukt alleen met voldoende hoogopgeleide technici en technologen. Het probleem is dat nog te weinig jongeren kiezen voor een exacte vervolgopleiding. Het Technasium streeft naar een verbeterde instroom naar bètatechnische opleidingen in het hoger onderwijs en wil de belangstelling voor bètatechnische beroepen vergroten.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jantine Ouwendijk, docent wiskunde / coördinator Technasium
j.ouwendijk@lelylyceum.nl