Activiteiten en bijzondere lessen

Excursies, werkweken en schoolfeesten

Het hele jaar door organiseren we veel activiteiten:

• excursies
  • werkweken
  • sportdagen en sporttoernooien
  • schoolfeesten

Naschoolse sportclubs / Topscore: sporten na schooltijd

In samenwerking met Topscore (Gemeente Amsterdam) organiseert het Ir. Lely Lyceum verschillende naschoolse sportclubs. Dit is sporten na schooltijd in verschillende clubs voor alle leerlingen uit alle leerjaren. Elke middag kunnen leerlingen terecht op onze school om lekker actief bezig te zijn. Zo kunnen ze kennismaken met onbekende sporten of extra sporten in de sport die ze leuk vinden. Het is ook mogelijk om door te stromen naar een echte vereniging.

Er is keuze uit:

• voetbal jongens (onderbouw & bovenbouw)
  • voetbal meisjes
  • bootcamp
  • basketbal
  • flag football
  • kickboksen
  • badminton
  • kracht- en vechtsporten

Inschrijvingen gaan via een inschrijfformulier.

De school vraagt een (vrijwillige) bijdrage voor het Topscore-programma. Deze bijdrage is € 10,- per leerling per schooljaar.

Naschoolse clubs

Vrijwel elke hobby die een leerling heeft, kan hij of zij op onze school uitoefenen. Deze buitenschoolse clubs zijn er allemaal:

• dansen bij de Lely Dans Club
  • coderen/programmeren bij de Lely Code Club
  • lezen bij de Lely Lees Club
  • muziek maken bij de Lely Band
  • debatteren bij de Lely Debat Club
  • koken bij de Lely Kook Club
  • schoolkrant maken en artikelen voor de Bijlmer & Meer bij de Lely Redactie Club

Maatwerk

• Geen kind is hetzelfde, daarom bieden wij het Maatwerkprogramma aan.
  • Bekijk hier de speciale folder over het Maatwerk

Excursies

Ook buiten onze school valt er veel te leren en te ontdekken. Daarom organiseren we regelmatig excursies naar verschillende culturele instellingen zoals musea. Maar ook een toneelvoorstelling bekijken of een expositie bezoeken behoort tot ons uitgebreide excursieprogramma.

Excursies vormen een onderdeel van het lesprogramma. De leerlingen zijn daarom verplicht eraan deel te nemen.

Werkweken

In elk leerjaar gaan de leerlingen ‘op werkweek’. Een werkweek is een week waarin leerlingen een speciale opdracht hebben en/of speciale activiteit buiten school ondernemen.

In het eerste leerjaar vindt de werkweek binnen Nederland plaats. Voor alle leerlingen in de bovenbouw staat een buitenlandse reis op het programma. Bijvoorbeeld naar Praag of Berlijn. Gymnasium en vwo-leerlingen gaan altijd naar Rome. Leerlingen die tweetalig onderwijs volgen, maken daarnaast een extra reis naar Dublin of Londen.

Sportdagen

We zijn een Gezonde School (link) waarbij we zorgen voor actieve en gezonde leerlingen. Speciale aandacht voor sport en bewegen past daarbij. Voor alle leerlingen zijn er daarom in elk leerjaar sportdagen. De sportdagen kunnen bestaan uit speciale clinics, denk aan schaatsen, wandklimmen of streetdance. Maar ook een voetbal- of basketbaltoernooi organiseren we regelmatig.

Sportdagen vinden plaats onder schooltijd en deelname is verplicht.

Schoolfeesten

Met de hele klas dansen en feesten op de muziek die de leerlingen het leukst vinden: met dat idee organiseren we onze schoolfeesten, voor zowel de onderbouw als de bovenbouw. Het stimuleren van het onderlinge, informele contact tussen leerlingen vinden we belangrijk. Op een schoolfeest leren ze elkaar vaak op een andere manier kennen.

Vaak is er een bepaald thema aan verbonden: Halloween, neon, Kerst of goud & fout. Onze schoolfeesten zijn gegarandeerd een succes: leerlingen praten altijd nog lang na over deze feesten.