Wadia Aktaou
'Nothing is impossible. The word itself says, “I’m possible”! - Audrey Hepburn'
Hello everyone! Mijn naam is Wadia Aktaou. In 2010 ben ik begonnen op het Ir. Lely Lyceum en het bevalt ontzettend goed. Naast het geven van Engels ben ik ook mentor. Ik vind het belangrijk om dicht bij de jongeren te staan en hen te begeleiden naar een diploma. Het was voor mij dan ook vanzelfsprekend om voor het docentschap te kiezen.In mijn lessen staat plezier centraal. Engels is bekend voor iedereen, maar het is niet voor iedereen even makkelijk. Gebruik maken van de belevingswereld van de jongeren, muziek en film helpt om de taal te leren. Engels leent zich daar goed voor vanwege de levendigheid en internationaliteit van de taal.Voor mij is het Ir. Lely Lyceum een school die open staat voor diversiteit. De school biedt verschillende niveaus aan, de jongeren en het docententeam zijn divers en er wordt heel divers lesgegeven. Dit maakt de sfeer heel dynamisch.Een voorbeeld van diversiteit op school zijn de naschoolse activiteiten. De school biedt de jongeren een kans om hun talenten te ontwikkelen. Een van de clubs waar ik nauw betrokken bij ben is de Lely Brass Band. De band bestaat uit jongeren van het Ir. Lely Lyceum en wordt geleid door twee oud-leerlingen. Als de bandleden spelen is het dan ook altijd feest!
|
Georgette Alberts
'Onze leerlingen voorbereiden op de snel veranderende internationaliserende en digitaliserende maatschappij is mijn grootste ambitie'.
Mijn naam is Georgette Alberts, ik ben 44 jaar. Naast de prachtige rol van moeder van twee kinderen in de leeftijd van 14 en 11 jaar, vervul ik sinds 2 jaar ook de fantastische rol van docent Nederlands op het Lely Lyceum.
Na 15 jaar in het bedrijfsleven bezig te zijn geweest met de ontwikkeling van professionals, heb ik een bewuste keuze gemaakt om me in te zetten voor de ontwikkeling van jongeren. Gezien mijn opgebouwde ervaring en affiniteit met communicatie heb ik voor het vak Nederlands gekozen.
Dat ik dit op het Lely Lyceum geef is ook een bewuste keuze. De bijzondere positie die het Lely Lyceum inneemt in de Bijlmer, en de diversiteit van leerlingen en collega’s op onze school maken dat ik iedere dag met veel plezier naar school ga.
Onze leerlingen voorbereiden op de snel veranderende internationaliserende en digitaliserende maatschappij is hierbij mijn grootste ambitie.
|
Cindy Chin a Kwie
'Ik vind het belangrijk dat iedere leerling de mogelijkheid krijgt om het beste uit zichzelf te halen
en daar past passend onderwijs bij'.
Mijn naam is Cindy Chin a Kwie, werkzaam op het Ir. Lely Lyceum als docent Nederlands. In 2000 startte mijn carrière in het onderwijs. Eerst
als leerkracht in het basisonderwijs waar ik vooral in de groepen 7 en 8 werkzaam was. In 2011 was het tijd voor de volgende stap, namelijk het voortgezet onderwijs. De overstap naar Scholengemeenschap Reigersbos, het huidige Ir. Lely lyceum was spannend, maar
wel een uitdaging.
Naast docent Nederlands ben ik ook mentor, een taak die ik met veel plezier vervul, omdat je zo een band kan opbouwen met de leerlingen. Omdat mijn basiskennis heel breed is, maar ook een duidelijke pedagogische inslag heeft, ben ik ook betrokken
bij diverse belangrijke onderwijskundige onderwerpen en bijeenkomsten op school.
Een van de onderwerpen waar ik mij voor inzet is het dyslectiebeleid op onze school. Ik vind het belangrijk dat iedere leerling de mogelijkheid krijgt om het beste uit zichzelf te halen
en daar past passend onderwijs bij.
Daarnaast organiseer ik al een aantal jaren met veel plezier de buitenschoolse activiteit “de Lely leesclub”. Hiermee bieden we de leerlingen iedere vrijdagmiddag de gelegenheid om in
een ontspannen sfeer een boek te lezen, over boeken te praten en zijn wereld te vergroten. Deze leesclub biedt ook minimaal 2 keer per jaar een programma voor de basisschoolleerlingen groep 7 en groep 8. Dit is altijd één van mijn favorieten, want tijdens deze
bijeenkomsten gaat mijn basisschoolhart altijd weer een beetje extra hard kloppen.
Ook heb ik een rol in de PMR, hierdoor heb ik op alle niveaus contacten binnen en buiten de school. Mijn streven is om met deze contacten altijd het beste voor iedereen te creëren, waarbij
het welzijn van de leerling bij mij altijd voorop staat. Dit maakt dat ik soms ook streng moet zijn voor de leerlingen. Zij weten dit en beschrijven mij als streng doch rechtvaardig. Een docent waar ze graag in de les zitten, aangezien er over het algemeen
een prettige werksfeer hangt. Maar ook een docent die van lekker eten houdt en dat weten de leerlingen. Ze verrassen mij vaak met lekkere traktaties.
Alles bij elkaar ben ik een docent in hart en nieren. Het beste in de leerlingen naar boven halen en leerlingen voorbereiden op hun toekomst is mijn passie!
|
John Hoogwoud
'Het leren waarnemen en met verwondering om je heen kijken was en is nog steeds wat ik wil overbrengen op mijn leerlingen'.
“Dag meester Hoogwoud”, is wat ik regelmatig hoor als ik op de fiets
zit of wandel door Amsterdam. Na ruim 30 jaar in het onderwijs heb ik veel
leerlingen zien komen en gaan. Ook de ouders van leerlingen doen me nog
regelmatig de groeten via hun kinderen die nu op het Ir. Lely lyceum zitten.
Vanaf 1986 werk ik met veel
plezier als docent aardrijkskunde en geschiedenis op wat eerst Scholengemeenschap
Reigersbos (SGR) was. Ik ben geboren in Suriname en in 1972 met mijn familie naar
Nederland gekomen. In de voormalige kolonie was de schoolcultuur gericht op
Nederland. Vele docenten van het Johan Ferrier Lyceum in Paramaribo, waar ik de
eerste twee jaar van mijn middelbare school heb doorgebracht, kwamen uit
Nederland.
Vanaf de middelbare
school wist ik dat ik docent wilde worden. Het leren waarnemen en met
verwondering om je heen kijken was en is nog steeds wat ik wil overbrengen op
mijn leerlingen. Na mijn studie en vervangende dienstplicht bij de Anne Frank Stichting
op de afdeling Vorming en onderwijs solliciteerde ik op een parttimebaan van 8
uur op het SGR als docent aardrijkskunde. Dit werd binnen drie maanden een
volledige fulltimebaan.
In de loop der jaren zijn
er vele onderwijsvernieuwingen doorgevoerd en is er mede door de technologische
ontwikkelingen een andere manier van lesgeven ontstaan. Van krijtjesbord naar
whiteboard en nu de digitale active boards. Ook de school heeft verschillende
keren een metamorfose ondergaan. Zo werd de gymzaal verbouwd tot ons huidige
informatiestudiecentrum en werd de school uitgebreid met een volledig nieuwe
vleugel.
Wat hetzelfde is gebleven,
zijn de leerlingen. Het werken met leerlingen van 12 tot 19 jaar is niet altijd
even makkelijk maar wel zinvol. Nieuwsgierig zijn en vragen stellen, dat is wat
ik mijn leerlingen bijbreng. Elke vraag gesteld door leerlingen is een bloem
die ik graag teruggeef als boeketje.
|
Joanne Kamphuis
'Het is fijn om op deze school te werken door de
kleinschaligheid. Daardoor heb je een persoonlijke band met de leerlingen. Als je de school binnenstapt en leerlingen begroeten je enthousiast, geeft je dat een warm en welkom gevoel'.
Op het Ir. Lelylyceum geef ik de vakken tekenen en CKV.
Het maakt mij enthousiast als leerlingen met plezier aan het
werk zijn. Dat ze al experimenterend met verschillende materialen ontdekken dat
er verschillende manieren zijn om kunst te maken, is mooi om te zien. Zo is de
ene leerling misschien wat minder in tekenen, maar ontdekt dat hij/zij met
collage, verf of fotografie juist weer iets eigens kan creëren of van bestaande
beelden iets nieuws maakt.
Naast het lesgeven vind ik het leuk om met de leerlingen in
gesprek te gaan wat ze allemaal doen en bezighoudt. Zo kwam ik er achter dat
best wel wat jongens bij Volendam voetballen.
Met het vak CKV wil ik laten zien dat kunst en cultuur over
al om ons heen is. Het leuke is dat leerlingen al vrij snel ontdekken dat ze
zich daar al mee bezig houden. Een aantal schrijft liedjes, fotografeert,
tekent of bespeelt een instrument. Een leerling geeft zelfs al viool en piano
les.
Vanuit het vak Nederlands hebben de leerlingen gedichten
geschreven voor Read my World. Een aantal leerlingen droegen de gedichten voor
op een podium in het cultureel centrum De Tolhuistuin. Indrukwekkend wat ze met
woorden creëren. Vervolgens worden de gedichten tijdens de CKV lessen in een
zelfgekozen creatieve vorm uitgewerkt. Leerlingen gaan hun gedicht beeldend onderzoeken
en komen vervolgens met collages, performance, schilderijen of raps.
Mooi is het om te zien dat je door het behandelen van
bepaalde kunstenaars, zoals Banksy, Jeff Koons en Maurice Catelin leerlingen
weet te prikkelen. Vervolgens zien de leerlingen die kunstenaars op het nieuws
vanwege een kunstwerk dat tijdens de veiling zich zelf deels vernield of een
gouden wc pot waar bezoekers in het museum op kunnen. Helemaal geweldig als
leerlingen naar je toekomen en vertellen dat gezien te hebben!
|
Oemar Kerpens
'Ik word dagelijks verrast door de inzichten en
scherpzinnigheid van de leerlingen'.
Ik ben Oemar Kerpens, oud-leerling van Ir. Lely Lyceum en momenteel werkzaam als coördinator en docent
Maatschappijkunde. Als leerling heb ik deze school ervaren als een open en
kwalitatief sterke onderwijsinstelling, die de ontwikkeling van de leerling vooropstelt.
De school heeft een leerling-populatie, die bruist van
talent, enthousiasme en creativiteit. Het is een privilege om te interacteren
met deze groep, hetgeen ik overigens het
leukste vind aan mijn werk. In mijn vak, waar uiteenlopende maatschappelijke
thema’s de revue passeren, word ik dagelijks verrast door de inzichten en
scherpzinnigheid van de leerlingen. De
aangesneden onderwerpen en de daaruit voortvloeiende gesprekken en discussies
zijn voer voor journalisten, schrijvers, kunstenaars en sociale wetenschappers.
Ik als docent heb een plek op de eerste rij, wat een eer!
Het Ir. Lely Lyceum is maatschappelijk betrokken en actief
in het stadsdeel. De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs
is voor iedere leerling spannend, nieuw en soms ook overweldigend. Met de
Masterclass, een project waarbij groep 8-leerlingen een aantal weken lessen
volgen op het Lely Lyceum, vergemakkelijkt deze overgang. Het vervult met mij
trots dat ik onderdeel ben van een school die kinderen hierin ondersteunt.
|
Aman Mau-Asam
'Niets kan je tegenhouden als je je inzet'
Het Lely Lyceum daagt je uit op het hoogste niveau. Ik ben begonnen op de mavo en ben daarvoor cum laude geslaagd. Vervolgens ben ik doorgestroomd naar de havo. Toen ik dat diploma met hoge cijfers heb behaald, besloot ik om door te gaan op het vwo. Ik zit nu in klas 5V en doe het profiel Natuur & Techniek.
|
Dave Moen
'Op het Lely Lyceum kun je kanoën, raften, klimmen,
turnen bij Jumpsquare, gele band halen bij judo, skateboarden,
squash, bowlen, roeien en snowboarden bij Snowplanet'.
Mijn
naam is Dave Moen, 33 jaar en al 11 jaar docent LO (lichamelijke
opvoeding). Op mijn 22e ben ik hier begonnen en nooit meer weggegaan.
Dat ik het
hier al zo lang naar mijn zin heb, komt vooral door de goede sfeer op
het Ir. Lely Lyceum. Deze goede sfeer wordt onder
andere gecreëerd doordat het Ir. Lely Lyceum veel aandacht besteed aan
sport. Naast de reguliere LO lessen organiseren we andere bijzondere,
sportieve activiteiten die de sfeer absoluut ten goede komen.
Een
van de sterke punten van het Ir. Lely Lyceum is namelijk
talentontwikkeling. Onze leerlingen krijgen veel kansen om hun eigen
talent te ontdekken
en daarna te ontwikkelen. Over mijn eigen vak kan ik zeggen dat er veel
talent op het gebied van sport is op onze school. In samenwerking met de
Gemeente Amsterdam doen we ook mee aan toernooien binnen het stadsdeel
Zuidoost en algehele Amsterdamse Kampioenschappen.
Hier worden jaarlijks sportieve successen behaald. Als sectie LO
organiseren wij veel sportactiviteiten voor onze leerlingen;
bijvoorbeeld verschillende sportdagen en schaatsen op de Jaap Eden Baan.
In de sportklassen doen wij o.a. kanoën, raften, klimmen,
turnen/jumpen bij Jumpsquare, gele band halen bij judo, skateboarden,
squash, bowlen, roeien en snowboarden bij Snowplanet. In de
eindexamenklassen doen we veel aan sportoriëntatie buiten school, met
als doel dat de leerlingen zelf blijven sporten na het Ir.
Lely Lyceum. Ik ben er dan ook trots op dat het Ir. Lely Lyceum een
gecertificeerde Gezonde School met het vignet Sport en Bewegen is.
Onze
school vind het belangrijk dat de kinderen sporten en door ze een breed
aanbod van de mogelijkheden te kunnen laten zien, weten we de kinderen
daarvoor
extra te motiveren. En niet alleen de kinderen zijn sportief
bezig... zelfs de collega’s en de directeur werken aan hun conditie bij mijn bootcamp-trainingen na schooltijd. Want we moeten ze
natuurlijk wel het goede voorbeeld geven!
Naast
het vakinhoudelijke vind ik het belangrijk om de kinderen plezier te
geven en in beweging te krijgen naast de verplichte lessen in de
schoolbanken.
Zo bouw ik mijn lessen ook op, vooral mijn eigen bedachte spel Faya Moen
Ball is erg populair en hierop word ik vaak nog door oud-leerlingen die
ik tegenkom aangesproken!
|
Jantine Ouwendijk
'Ik vind de sfeer op het Ir. Lely Lyceum erg bijzonder. Ik heb nog nooit op een school gewerkt, waar de sfeer binnen de klassen zo goed is'.
Ik
geef de leerlingen wiskunde, maar het gaat mij er echt niet om dat
leerlingen jaren na het behalen van hun diploma nog steeds weten hoe ze een
tangens moeten gebruiken om een hoek te berekenen. Ik vind het veel
belangrijker om hen andere vaardigheden te leren, zoals het stapsgewijs zoeken
naar oplossingen, het logisch redeneren en het omgaan met getallen. Daarnaast
vind ik het als docent heel belangrijk om de leerlingen zelfvertrouwen mee te
geven. Leerlingen kunnen vaak veel meer aan, dan dat zij zelf denken. Door hen
in te laten zien tot wat zij in staat zijn, hoop ik dat zij nog veel meer
mogelijkheden gaan zien voor het 'leven na het Ir. Lely Lyceum'.
Ik
vind de sfeer op het Ir. Lely Lyceum erg bijzonder. Ik heb nog nooit op een
school gewerkt, waar de sfeer binnen de klassen zo goed is. Ik kom zelden
situaties tegen waar leerlingen gepest worden. De kunst voor mij als docent is
om deze gezellige sfeer om te buigen tot een productieve werksfeer. Als je dat
eenmaal hebt bereikt, is het heerlijk om hier iedere dag met de leerlingen aan
het werk te gaan.
Naast
het vak wiskunde, geef ik het vak WON. Bij WON leren we de leerlingen
academische vaardigheden en een wetenschappelijke attitude. Zo gaan de
leerlingen zelf experimenten bedenken en uitvoeren. Maar we bespreken ook
iedere dinsdagochtend het wetenschappelijk nieuws, bekijken de onderzoeken
kritisch en leveren commentaar op de conclusies die hierbij worden getrokken.
|
Jan Roof
'There is no royal road to learning'
I have been a teacher of English at this school since 1984. I have
always felt here at home amongst my colleagues and students. Every year is
different and offers me enough challenge. I don't only teach but learn as well,
every day. Many people think that English is easy, but speaking and writing
English properly demands a lot of practice, you really have to work for it.
I try to make my students enthusiastic and motivate them to work
hard. Knowledge requires working hard and you never have enough knowledge. Like
the universe knowledge is infinite.
Besides English I am also interested in languages in general (after
all I am a linguist), philosophy, psychology, reading, photography ( I am
responsible for our Lely Photo club). I also try to put some of these interests
in my lessons, because I like to prepare my students for their future. Knowing
words and uttering sentences without knowing why you say things and where you
put the stress may cause misunderstanding. The listener may misinterpret the
purpose of your utterance. So English is a lot more than just knowing the
grammar rules and the words. Language is dynamic, it lives.
My motto is "be like a sponge, absorb the knowledge that is
given to you!"
|
Elka Scheltema
'In Amsterdam-Zuidoost zijn wij de enige school die tweetalig onderwijs aanbieden voor mavo, havo en vwo'.
Al
21 jaar werk ik met veel plezier op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam.
Tegenwoordig ben ik de meeste tijd bezig met de coördinatie van de onderbouw
havo/vwo en het tweetalig onderwijs. Daarnaast verzorg ik onder andere de
tweetalige gymlessen, de EIO-lessen (Europese en Internationale Oriëntatie) en
ben ik mentor van klas 2TTOA.
Het
is fijn om op deze school gymlessen te geven omdat wij zo'n mooie accommodatie
tot onze beschikking hebben: maar liefst 3 gymzalen met een klimmuur en een uitgebreid
arsenaal aan sportmaterialen. Als het mooi weer is dan kunnen we ook gebruik
maken van het tennis-, voetbal- en basketbalveld naast de school of we gaan
naar de sportvelden vlakbij de Johan Cruijff Arena.
Wat
de moeite echt waard maakt om te werken bij het Lely Lyceum zijn onze
leerlingen: leergierig, enthousiast en hartelijk. In Amsterdam-Zuidoost zijn
wij de enige school die tweetalig onderwijs aanbieden voor mavo, havo en vwo.
Met speciale internationale projecten zoals het Eumind project ben ik trots op de manier waarop onze leerlingen zich vol zelfvertrouwen in het
Engels kunnen presenteren!
|
Soukaina Zejli
'Tijdens de schoolpauzes hangt er altijd een gezellige sfeer!'
Hallo, mijn naam is Soukaina en ik zit in 5 HAVO. Ik ben trots op onze school, we krijgen optimale kansen op een geslaagde schoolcarrière. Omdat een geslaagde schoolcarrière een mooie basis is voor een goede toekomst. We hebben een rustige studieruimte waar wij eventueel in onze tussenuren terecht kunnen om de tijd de doden door te studeren oftewel huiswerk maken. We kunnen ook altijd terecht bij leraren zodra wij iets niet begrijpen.Tijdens de schoolpauzes hangt er altijd een gezellige sfeer, we kletsen met vrienden, leraren en conciërges. En niet te vergeten het lekkere eten van de schoolkantine!
|