Vwo (atheneum/gymnasium)
Bij ons is het mogelijk om gelijk als vwo-er (atheneum of gymnasium) te starten.
Daarnaast is het ook mogelijk om in een zogenaamde dakpanklas havo/vwo te starten. Aan het eind van het tweede leerjaar ga je dan naar 3 havo of naar 3 vwo.
Onze vwo-afdeling bestaat uit gymnasium en atheneum. In klas 1 t/m 3 wordt er in vakoverstijgende projecten gewerkt aan het aanleren van academische vaardigheden.
Het enige Gymnasium in Amsterdam-Zuidoost
De gymnasium opleiding is al jaren erg populair in Amsterdam. Zo populair, dat er geloot of gematcht moet worden voor een plek op een gymnasium. Al ruim twintig jaar is er gesproken over een gymnasium in Amsterdam-Zuidoost. Nu is het eindelijk zover! Met ingang van schooljaar 2019-2020 biedt het Ir. Lely Lyceum de gymnasium opleiding aan. Leerlingen uit Zuidoost hoeven nu dus niet meer het stadsdeel uit om een gymnasium opleiding te volgen. Ook voor leerlingen uit de omgeving, bijvoorbeeld Abcoude, Diemen, Driemond en Weesp, is het Gymnasium nu op korte fietsafstand bereikbaar. Loting en matching voor het gymnasium is bij ons niet aan de orde, we hebben een ruim schoolgebouw met voldoende capaciteit. Bekijk het nieuwsbericht over de Masterclass Latijn voor meer informatie. Weet je nog niet goed wat het gymnasium inhoudt en of het iets voor je is?
Bekijk dan dit filmpje!
(!600x259).PNG)
Platform Wetenschapsoriëntatie Nederland (WON) en contacten met diverse universiteiten
het Ir. Lely Lyceum is aangesloten bij het Platform Wetenschapsoriëntatie Nederland. Daarnaast zijn wij aangesloten bij The University College van de Vrije Universiteit. Ook hebben wij goede contacten met het Amsterdam University College.
Wetenschapsoriëntatie
Vanaf leerjaar 1 wordt het vak wetenschapsoriëntatie aangeboden, waarin de leerlingen:
• ontdekken wat alpha-, bèta- en gammawetenschappen inhouden
• intensief wetenschappelijk leren denken en werken
• zelf onderzoek doen, soms samen met wetenschappers
• ontdekken waar hun talenten en voorkeuren liggen
.png)
Bekijk hier een filmpje over de WON:
Ook wordt het vak Big History en (vanaf klas 1!) Filosofie aangeboden:
Big History
Big History behandelt 13,8 miljard jaar geschiedenis in 4VWO: het begint met de
oerknal en eindigt in het hier en nu. Op deze manier komen vrijwel alle vakken
aan bod, maar dan in een groot verhaal: een moderne ontstaansgeschiedenis.
Uitgaande van acht drempels waarin
zich iets ontwikkelt dat nieuwe mogelijkheden creëert, de zogeheten ‘drempels
van toenemende complexiteit’, maken de leerlingen kennis met uiteenlopende
wetenschappelijke theorieën en disciplines. Eerst worden de oerknal, het
oplichten van de sterren, de vorming van de chemische elementen en ons
zonnestelsel en planeet Aarde behandeld. Hier komen de diverse bèta-vakken aan
de orde, maar ook aan filosofie en wetenschapsgeschiedenis wordt aandacht
besteedt. Daarna komen de drempels ‘leven’, ‘collectief leren’, ‘landbouw en
expansie’ en tot slot de drempel over de moderne revolutie en de toekomst aan
bod. Leerlingen leren de belangrijkste concepten uit de geologie, biologie en
geschiedenis en maken kennis met de psychologie en de cultuurwetenschappen. Door
dit grote verhaal leren de leerlingen over de grote wetenschappelijke
doorbraken en aan de hand van de zogeheten claimtesters leren leerlingen hoe wetenschappelijke
bewijzen tot stand komen. Na het vak Big History zullen leerlingen in staat
zijn de verschillende vakken die zij krijgen met elkaar in verband te brengen
en onderscheid te maken tussen bewijzen en ongefundeerde aannames.
.PNG)
Filosofie in de
onderbouw
Filosofie in de onderbouw bereidt leerlingen voor op zelfstandig leven in
de veranderende samenleving. Kennis veroudert snel. Het is daarom belangrijk
dat leerlingen cognitieve vaardigheden verwerven waarmee ze op eigen kracht
kennis kunnen opdoen. Filosofie speelt hierbij een cruciale rol. Leerlingen
krijgen door een inleiding tot de logica inzicht in de basisregels van het
logisch redeneren. In het socratisch gesprek oefenen ze met het onderzoeken van
vooronderstellingen in abstracte vragen, zoals:
‘Zijn kinderen eigendom van hun ouders?’, ‘Is veiligheid beter dan
vrijheid?’ en ‘Wat is zekere kennis?’
Ook oefenen leerlingen met het
beargumenteren van een eigen standpunt over stellingen zoals ‘Democratie is de
beste staatsvorm’, ‘Homeopathie is een pseudowetenschap’ en ‘Het is goed om te
streven naar het grootste geluk voor het grootst aantal mensen’. Tot slot
oefenen leerlingen met het afwegen van verschillende opvattingen ten aanzien
van een vraagstuk, bijvoorbeeld verschillende opvattingen van rechtvaardigheid
ter beoordeling van de Apartheid in Zuid-Afrika. Bij het vak filosofie draait
het om samen denken, leren luisteren naar elkaar en het onderbouwen van eigen
standpunten. Naast deze breed inzetbare filosofische vaardigheden doen
leerlingen ook basiskennis op van de geschiedenis van de filosofie. Zo krijgen
leerlingen een introductie tot verschillende deelgebieden van de filosofie,
zoals:
-Wetenschapsfilosofie:
een goed begrip van het verschil tussen wetenschap en pseudowetenschap maakt
duidelijk waarom vakken zoals scheikunde en natuurkunde belangrijk zijn. Ook
leren leerlingen zin van onzin te scheiden aan de hand van een klein
wetenschapsfilosofisch onderzoek.
-Politieke
filosofie: een filosofisch begrip van het liberalisme en het marxisme bieden
inzicht in de historische ontwikkelingen van de Koude Oorlog bij het vak
geschiedenis. Daarnaast leren leerlingen te debatteren over vrijheid,
gelijkheid en solidariteit.
-Ethiek:
kennis van ethische theorieën zoals het utilitarisme bieden inzicht in de
manier waarop mensen beslissingen (behoren te) maken, en laat de leerlingen
nadenken over hoe ze onderbouwd keuzes kunnen maken.
Nieuw onderwijsaanbod op vwo
Naast de komst van het gymnasium, breidt het Lely Lyceum uit met het onderwijs dat gericht is op het maken van opdrachten, het leren plannen, onderzoeken en ontwerpen. Zie voor meer informatie o.a. onze Sterke Punten pagina.
De vier profielen op het Ir. Lely Lyceum:
- Natuur en Techniek met wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie
- Natuur en Gezondheid met wiskunde A, natuurkunde, scheikunde en biologie
- Economie en Maatschappij met wiskunde A of B, economie, geschiedenis en aardrijkskunde of management & organisatie
- Cultuur en Maatschappij met wiskunde C, geschiedenis, tekenen en aardrijkskunde en tekenen of economie
Het gemeenschappelijk deel
Het programma van 5 en 6 vwo bevat naast de genoemde profielvakken zeven verplichte vakken uit het gemeenschappelijke deel: Nederlands, Engels, Frans of Duits, maatschappijleer, algemene natuurwetenschappen (anw), culturele en kunstzinnige vorming en lichamelijke opvoeding.
Het vrije deel
Daarnaast moeten de leerlingen nog minstens één extra vak kiezen, het zogenaamde keuzevak in het vrije deel. Bijvoorbeeld Spaans, tekenen of management en organisatie. Het diploma vwo geeft toegang tot universitaire studies en hogere beroepsopleidingen.
Uitgebreide informatie
Bekijk voor meer informatie onze schoolgids.